Laatst overgebleven molen
Ontstaan
Delftse Molen De Roos staat op de plaats waar vroeger de stadswal lag. In die stadswal is de molen in 1679 gebouwd op een rondeel, een halfrond verdedigingswerk. Vanaf 1500 stond op dezelfde plaats al een houten molen.
Ook De Roos was van hout. In fases is hij omgebouwd tot een stenen exemplaar. Hierdoor heeft de molen een bijzondere vorm gekregen. Zo is de onderbouw zeskantig en de bovenbouw rond. In 1728 werd het woonhuis in een halve cirkel om de molen heen gebouwd. Rond 1760 zag de molen eruit zoals hij er nu nog uitziet.
Bouwkundige ingrepen
Molen De Roos heeft veel te verduren gehad, maar gelukkig alles steeds weer overleefd. Daar zijn wel de nodige bouwkundige ingrepen aan te pas gekomen.
Zo bleek de molen er begin jaren 80 van de vorige eeuw slecht aan toe. Hij stond scheef door een verzakking in 1929 en de kap was zwaar aangetast door de bonte knaagkever. In 1988 is de molen opgeknapt en de bovenbouw rechtgezet.
In 2012 werd het complete molencomplex een meter opgevijzeld. Dit was nodig om de bouw van de spoortunnel mogelijk te maken. Een paar maanden later werden molen, huis en pakhuis weer neergelaten – op het dak van de tunnel. Het hele complex weegt 1100 ton.
Korenmolen
In molen De Roos werd koren gemalen voor bakkers en burgers, gerst voor bierbrouwers en veevoer voor boeren uit de omgeving. En sinds het voorjaar van 2015 malen we in de molen weer biologisch graan voor particulieren, bakkers en de horeca.
De molen rond 1910. De molen lag aan het water en de trein reed nog gelijkvloers.
Bouw van de spoortunnel. De molen werd 1 meter getild. Er rijden nu 360 treinen per dag onder! Nog meer weten over de Roos.
In dit boek vind je de hele geschiedenis van de molen en haar molenaars